✔️ Gratis bezorging vanaf € 30,-Niet tevreden? ✔️ Gratis retourneren ✔️ Ophalen bij 5219+ afhaalpunten ✔️ Gratis retourneren                           🔓 Inloggen       |       Klantenservice

Gratis reclame anno 2024, dit zijn de beste mogelijkheden

Er zijn anno 2024 nog steeds verschillende manieren om gratis reclame te maken. Echter is het goed om te beseffen dat deze manieren wel de weg zijn van de lange adem. Daarmee bedoelen we dat het langer kan duren voordat er succes(en) behaald worden ten opzichte van betaalde marketingcampagnes. 

We lichten graag een aantal opties en mogelijkheden uit waarmee jij direct mee aan de slag kunt gaan;

  • Website
    Je website is eigenlijk je online visitekaartje. Laat hier zeker jouw aanbod zien. Zorg dus dat deze zo actueel en volledig mogelijk is gevuld. Houd rekening met de vraag van je (potentiële) doelgroep en speel daar op in met jouw aanbod. Zorg dat ze altijd contact met jou kunnen opnemen of online de belangrijkste vragen en antwoorden kunnen vinden. Dit scheelt ook weer telefoontjes bijvoorbeeld. 
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    De vindbaarheid van je website binnen zoekmachines is langdurig proces, zeker in een zwaar concurrerende markt. Desalniettemin is het een belangrijk proces. Het organische verkeer is in principe ‘gratis’ verkeer dat naar je website komt. Je betaalt namelijk geen advertentiekosten. Echter kan het wel even duren voordat je belangrijkste pagina’s een goede organische positie hebben. Daar moet je dus echt even de tijd voor nemen om deze zo goed en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Tip: koppel ook je ‘Google mijn bedrijf’ profiel om je online vindbaarheid te verbeteren in de grootste zoekmachine van de wereld: Google.
  • Social media
    Uiteraard kan deze niet in de lijst ontbreken. Het gebruik van platformen zoals Instagram, TikTok, Facebook en Pinterest worden nog steeds regelmatig gebruikt. Zorg dus dat je een account hebt op het platform waar jouw doelgroep ook actief is. Of gebruik het juist om het bereik te vergroten en een nieuw platform aan te haken. 
  • Zoek samenwerkingen
    Bekijk kansen om met mede-ondernemers samen te werken. Denk aan gastsprekers of gastbloggen. Leg alles vast, zodat je voor elk gewenst platform content hebt om te delen. Zeker video met concrete voorbeelden werkt tegenwoordig erg goed. Vraag ook of klanten hun ervaringen willen delen op reviewplatformen. Positieve beoordelingen kunnen potentiële klanten overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. 
  • Deel nieuwe dingen!
    Het is vrij makkelijk om nieuws te delen op je website of social media kanalen. Echter kan je ook persberichten opstellen en deze met de (lokale) media delen om aandacht te vragen voor nieuwe producten, evenementen of andere belangrijke ontwikkelingen binnen je bedrijf. Zeker de lokale media zit vaak te springen om lokaal nieuws van ondernemers. Zij moeten tenslotte ook de krant blijven vullen. 
  • Mond tot mond reclame;

Vraag ook vrienden en familie om je bedrijf te promoten bij anderen of via hun eigen social media netwerk. Positieve aanbevelingen van mensen zijn namelijk erg krachtig! Gebruik deze ambassadeurs dus ook om je merkbekendheid te vergroten en leuk nieuws van jouw dienst(en) of product(en) te delen. 

Betaalbare investeringen
Het is voor elke ondernemer verschillend hoeveel (marketing)budget je in bepaalde campagnes wilt en kunt steken. Als startende ondernemer is dat vaak lastiger ten opzichte van de gerenommeerde bedrijven. Echter zijn er genoeg betaalbare opties mogelijk. 

Denk bijvoorbeeld aan sponsoring van een (lokaal) evenement. Het is dan ook goed om je gezicht te laten zien als het zo ver is. Laat visitekaartjes maken om uit te delen en zo je netwerk verder uit te breiden. De investering is het meer dan waard omdat je de kans hebt om nieuwe klanten te werven. Het helpt om je bedrijf bekend te maken binnen de gemeenschap. 

Heb je binnenkort een eigen evenement of actie op de planning staan? Laat dan posters afdrukken met alle informatie en het voordeel dat potentiële klanten precies krijgen. Zeker consumenten zijn erg gevoelig voor mooie kortingen. Dus presenteer het aanbod ook alsof het een niet te missen kans is. Doordat je dan waarschijnlijk meer klanten zal aantrekken, haal je ook de investering eruit. 

Blijf je tijd goed inplannen
Als bruisende ondernemer heb je ontzettend veel te doen. Ook op momenten dat het je eigenlijk niet goed uitkomt. Maar het is goed om echt tijd in je agenda te reserveren om bijvoorbeeld je website te updaten of om content te schieten voor je social media kanalen. Als je daar elke week een aantal uur voor vrijmaakt blijft alles lekker actueel. 

Maar belangrijker, het zorgt er ook voor dat je echt nieuwe ideeën kunt uitwerken. Dit kan ook zijn om je product of dienst beter te maken. Dus gratis reclame maken bedrijf is mogelijk. Echter ben je van verschillende factoren afhankelijk. Overweeg daarom ook zeker om investeringen te doen. Het is goed om ook de resultaten te meten om ook het succes te kunnen bepalen. Ondernemen is ook gewoon doen, proberen en leren en soms ook onderuit gaan. Dat zijn soms de harde maar wijze lessen van het ondernemerschap. 

We hopen dat jij weer een stukje wijzer bent geworden van alle besproken adviezen en wensen je veel succes met de promotie van jouw merk of bedrijf. 

Frank.nl
Logo