Acht op de tien Nederlanders gebruikt een smartphone en heeft deze in het dagelijks leven vrijwel altijd bij zich. Het aandeel bezitters van handheld consoles is beduidend lager. De vraag rijst of de specifieke gamerterminal überhaupt nog nodig is. Zelfs typische mobiele telefoons uit het middensegment zijn in staat om de populairste spellen te spelen.
Zelfs wie wil gokken in een online casino heeft alleen een goede internetverbinding en zijn smartphone nodig. Klassieke browsergames kunnen gemakkelijk worden weergegeven via de digitale browser en zelfs high-end titels zoals Call of Duty en PUBG zijn nu beschikbaar als mobiele telefoonversies. Zullen draagbare consoles binnenkort ten onder gaan? Of leveren ze gamingvoordelen op en zijn ze daarom onmisbaar?
In deze koopgids
- 1 Prijsvergelijking – welk mobiel apparaat is goedkoper voor gamen?
- 2 De aard van het spel – volledige versie vs. ports
- 3 Speelcomfort in de praktijk – handhelds zijn vaak zwaarder
- 4 Gemak in het dagelijks leven – de smartphone is praktischer
- 5 Conclusie: Er is geen duidelijke winnaar in de vergelijking
Prijsvergelijking – welk mobiel apparaat is goedkoper voor gamen?
De prijskwestie speelt voor veel gamers geen rol omdat ze al een smartphone hebben. Degenen die het apparaat speciaal voor gamen willen aanschaffen, zullen dieper in de buidel moeten tasten voor een mobiele telefoon. Populaire handhelds van Nintendo kosten bijvoorbeeld zo’n 250 tot 300 euro, terwijl een smartphone uit het middensegment aanzienlijk duurder kan zijn.
Het is belangrijk om te onthouden dat handhelds alleen kunnen worden gebruikt om te gamen. De smartphone daarentegen biedt messengerfuncties, een camera, een adresboek, een telefoonfunctie en nog veel meer. De prijs-prestatieverhouding ziet er dus heel anders uit, want een Nintendo-handheldconsole van 250 euro dient geen ander doel dan gamen zelf.
Voor een uitgebreide prijsvergelijking is het belangrijk om de vervolgkosten onder de loep te nemen. Mobiele spellen voor smartphones zijn vaak gratis. Wie bijvoorbeeld gokt in een mobiele gamehal betaalt geen cent voor het gebruik van de site, maar alleen zijn eigen stortingen.
Browsergames zijn ook bijna altijd gratis en er zijn duizenden titels in de app stores die je gratis kunt downloaden. De situatie is anders bij handhelds. Opnieuw een vergelijking met Nintendo: om een van de populairste spellen (Mario Kart 8) op de mobiele Switch te kunnen spelen, is een investering van ongeveer 50 euro nodig. Topgames als deze zijn duur, gratis games zijn relatief zeldzaam voor handhelds.
De aard van het spel – volledige versie vs. ports
Het aantal mobiele gamers neemt snel toe. Er kan geen eenduidig antwoord worden gegeven op de vraag of handhelds of smartphones het betere apparaat zijn om op te gamen. De beslissing wordt sterk beïnvloed door welke games de consument gebruikt. Handheldgames zijn klassieke volledige versies van de respectieve console-aanbieders. Ze worden fysiek en digitaal verkocht en zijn meestal alleen compatibel voor een specifiek eindapparaat.
Aan de kant van de smartphonegames zijn er talloze “casual games” die niet aan bepaalde eisen voldoen. Middelmatige graphics, weinig speelse inzet en veel reclame zijn hier vaak voelbaar. De speelse hoogtepunten zijn sociale of online games, de nadruk ligt op minigames, puzzelspellen of arcade spin-offs.
Indie-ontwikkelaars presenteren hun nieuwste titels vaak in de eerste plaats in de app store, omdat ze die hier gemakkelijk aan de man kunnen brengen. De gratis bruikbaarheid zorgt voor een snelle verspreiding en de spellen worden gefinancierd met reclame. Kortom, de aanbieders van handhelds richten zich op een optimale spelervaring en ontwikkelen vooral de hardware voortdurend verder. Voor casual gamers is het nauwelijks de moeite waard om zo’n apparaat te kopen, inclusief de nieuwste games, omdat het veel geld kost. Alleen degenen die specifieke games willen spelen en vertrouwen op de gebruikelijke consolekwaliteit hebben echt baat bij een handheld console.
Aanbieders van mobiele spellen beweren niet dat ze grafische topprestaties leveren. Het doel is om tussendoor een leuk tijdverdrijf te bieden. Deze spellen worden niet gefinancierd door de verkoop van volledige versies, maar door samenwerking met reclamepartners en in-game aankopen. Als je volledig gratis wilt spelen, moet je rekening houden met veelvuldige reclame op je smartphone.
Speelcomfort in de praktijk – handhelds zijn vaak zwaarder
Qua speelcomfort hebben beide varianten hun voor- en nadelen. Handhelds zijn geen uitdaging voor typische consolegamers, omdat de besturing is gemodelleerd naar de klassieke controller. De mobiele Switch van Nintendo ligt lekker in de hand en kan worden bestuurd als een klassieke gamepad. Wie hier geen ervaring mee heeft, zal eerst moeten wennen aan de vrij complexe besturing. Omdat de spellen dieper en gevarieerder zijn, zijn er talloze besturingselementen, knoppencombinaties en opties die voor beginners wat ingewikkeld kunnen lijken. Op de smartphone vertrouwt men op besturing via touchscreen of beweging. Theoretisch kunnen Bluetooth-controllers worden aangesloten, maar de meeste games ondersteunen dit niet.
De emulatie van een controllerinterface is alleen de moeite waard voor grote schermen, omdat een deel van het scherm in beslag wordt genomen door de virtuele controller. Voor de meeste games is aanraakbesturing voldoende en comfortabel. Er zijn maar een paar bewegingen op het scherm nodig en het spelfiguur loopt in de gewenste richting, de rollen van de gokkast draaien of de auto zoeft door de bocht.
Het gewicht van het eindapparaat speelt een rol, omdat dit de gebruiksvriendelijkheid beïnvloedt. Een gemiddelde smartphone weegt tussen de 150 en 200 gram, terwijl de gewone Nintendo Switch voor onderweg 399 gram weegt. Dit komt overeen met een verdubbeling en gaat op de polsen zitten tijdens langdurig gebruik. Het voordeel van de mobiele console is dat hier een controller op kan worden aangesloten en het apparaat kan worden neergezet. Klassieke gaming mobiele telefoons, die steeds meer op de markt komen, zijn zwaarder dan de gemiddelde mobiele telefoon. Hier kan op sommige plaatsen een gewicht van 200 gram en meer worden verwacht.
Gemak in het dagelijks leven – de smartphone is praktischer
Praktisch gebruik speelt een doorslaggevende rol in de vergelijking tussen smartphone en mobiele console. Hoewel de grove doelgroep “gamers” is, is de draagbare spelconsole vooral gericht op ervaren frequente gamers, de mobiele telefoon op elke gebruiker die van spelletjes houdt.
Mobiel gamen op de smartphone is flexibeler. Het apparaat heb je altijd bij je, het heeft geen aparte draagtas nodig en is direct beschikbaar in elke saaie situatie. De mobiele console meenemen vergt wat planning. Welke games worden ingepakt (als ze niet digitaal beschikbaar zijn), hoe wordt de handheld console optimaal beschermd (tas), waar is er ruimte om hem op te bergen?
Bij een smartphone is dit niet nodig, maar er moet altijd een manier zijn om hem op te laden. Als de mobiele telefoon geen stroom heeft, kunnen er geen games worden gespeeld en geen gesprekken worden ontvangen. Gamen helpt om de batterij sneller leeg te maken, dus een oplader en stopcontact in de buurt zijn een must.
Conclusie: Er is geen duidelijke winnaar in de vergelijking
De mobiele telefoon is onderdeel geworden van onze levensstijl en ons dagelijks leven. Maar het is onmogelijk om te zeggen dat mobiel gamen op de mobiele telefoon beter is dan op de draagbare console. Uiteindelijk speelt de smaak van de gebruiker de belangrijkste rol. Er zijn eersteklas mobiele games op de markt, maar ook veel geweldige titels voor handhelds.
De belangrijkste beslissingscriteria zijn het gewenste type games, het ervaringsniveau van de gebruiker en het gebruiksgebied (casual gaming of continu gaming). Veel gamers gokken niet alleen op één apparaat, maar gebruiken ze gewoon allebei.